Kesäkurpitsa-halloumpihvit

Herkkävatsaisen on usein vaikea löytää kasvispihvejä, jotka sopivat ruokavalioon aiheuttamatta ikäviä ilmavaivoja tai jotka pitäisivät suoliston rauhallisen hiljaisena. Usein kasvisruoissa käytetään muitakin suolistosairaalle huonoja raaka-aineita kuten papuja ja kaaleja.

Itse pyrin arjessa noudattamaan niin kutsuttua FODMAP-ruokavaliota (Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols). Olen jättänyt ruokavaliostani pois muun muassa useita hedelmiä (mm. omena, päärynä, nektariini, viinirypäleet), palkokasveja (mm. pavut, linssit, kikherneet), kaaleja, sipuleita ja sieniä. En juurikaan syö mitään muita kun laktoosittomia maitotuotteita ja pyrin suosimaan esimerkiksi kaura- tai soijavalmisteita. Myös gluteenittomia tuotteita käytän, mutta vain niitä joihin ei ole käytetty vehnätärkkelystä tai mitään kasvikuituja (kuten omenakuitua). Pyrin pitämään sokerin käytön pienenä ja juomaan runsaasti vihreää teetä, jolloin oma ruoansulatukseni pysyy tyytyväisenä.

Tämä ei toki tarkoita ettenkö koskaan maistaisi tavallista leipää tai leivonnaisia, höytyttäisi lisukkeeksi joskus parsakaalia tai nauttisi joskus hyvästä drinkistä. Kaikki ruokavalioon ja suolistoon liittyvät seikat eivät ole kiinni yhdestä suupalasta. Joskus näin syksyisin omena-aikaan sallin itselleni yhden omenan välipalaksi, mutta jokapäiväiseksi tavaksi se ei voi muodostua tai vatsani muistuttaa siitä ikävällä tavalla.

Joten kasvisruokien sisällyttäminen ruokavalioon on kieltämättä hankalaa. Nyhtökaura, Härkis ja muut uutuudet eivät sovi vatsalle. Onneksi maitotuotteet ja juustot ovat omalla kohdallani vielä ainakin toimineet, joten juuri eilen paistoin päivälliseksi ihania kesäkurpitsa-halloumjuustopihvejä. Näitä voi nauttia yksinään tai keittää kvinoaa tai riisiä pihvien kaveriksi.

Kesäkurpitsa-halloumjuustopihvit

1 keskikokoinen kesäkurpitsa

1 laktoositon halloumjuusto

1-2 kananmunaa

mustapippuria

Raasta kesäkurpitsa ja puristele raasteesta ylimääräinen neste pois (jota tulee yllättävän paljon)! Raasta halloum ja sekoita kesäkurpitsaraasteen kanssa. Lisää kananmuna(t) ja sekoita. Rouhi mustapippuria hiukan seokseen ja sekoita. Suolaa ei tarvitse halloumjuuston suolaisuuden vuoksi. Kuumenna tilkka öljyä pannulla, muotoile raasteseoksesta käsin suhteellisen pieniä pihvejä ja paista ne pannulla. Vahdi pihvejä, sillä halloumjuusto voi nopeastikin tummua, joten pidä lämpötila suhteellisen alhaisena.

Nam!

With love, Kaisa

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s